torstaina, joulukuuta 08, 2005

Zulu ei oo pulu

Arvaa mihinkä kansallisuuteen tai väestöryhmään tämä ihminen kuuluu, hänestä kirjoitetaan uusissa koulukirjoissa seuraavasti:

On huonosti koulutettu, käyttää huumeita, lintsaa koulusta, kuolee nuorena väkivaltaisesti, mutta on urheilullinen.

Minulle tuli ensimmäisenä mieleen vanhat suomalaiset tietosanakirjat, joissa todettiin parhaiden tasankoneekereiden hyppäävän korkealle jopa ilman vauhtia, mutta olevan liian lyhytjänteisiä älyllisiin pyrintöihin.

Hmh. puhuttaisiinko tässä kenties romanivähemmistöstä? Tuskin, se urheilullisuus ei kuulu joukkoon ellei ole kyse raviurheilusta. No tämä voisi olla vaikka aussien koulukirjan kuvausta aboriginaaleista, Kathy Freeman kun on voittanut olympiakultaakin. Tai sitten kyseessä voisivat olla Amerikan alkuperäiset asukkaat raamattuvyöhykkeen lasten opuksissa.

No, ehkä arvasittekin että siinähän kerrotaan sinusta ja minusta, siis suomalaisista 2000-kuvun ruotsalaisissa oppikirjoissa. Eipä ihme että vaihto-opiskelijana Uumajassa tunsin itseni hieman b-luokan EU-kansalaiseksi. Tämä ei johtunut kokonaan omasta juroudestani ja korkeista poskipäistä, sillä tekeytyessäni britiksi oli aivan eri ääni kellossa.

Sveamamman maassa on kuitenkin puolensa ja ruotsin kieli on niin veikeää että aloitan taas ensi kuussa ruostuneen ruotsin kielen opiskelun.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oletko sä saanut jo jonkun tiedon siitä kielikurssista, että mahdutko mukaan?

Mä en.

Enkä ole tiennyt, että olet joskus ollut vaihdossa Ruotsissa...kaikkea sitä oppii.

Anonyymi kirjoitti...

Ja tämä oli siis vihje, jos nyt vihje tuli ymmärretyksi.

Anonyymi kirjoitti...

Olen saanut tiedon, että kurssit alkaa ja ainakin mä mahdun mukaan. Olen siis menossa sveakielen maanantaikurssille, joka alkaa helmikuussa. Onko sinne tulossa muita?

Anonyymi kirjoitti...

Mitä hittoa? Eikö noista ilmoiteta sitten lainkaan, jos _ei_ mahdu. -kele. Mä en sitten vissiin päässyt, hain intensiivikurssille.